pl
Strona główna > Poradniki > Co warto wiedzieć o Walutomacie?

Co warto wiedzieć o Walutomacie?

06 mar 2015

Użytkownicy Walutomatu prócz szczegółowych wyjaśnień w sekcji pomocy mają do dyspozycji również specjalne forum. Wspomniane forum można wykorzystywać do zadawania pytań dotyczących działania serwisu. Regularnie odpowiadają na nie osoby pracujące w dziale obsługi klienta. Kilka ważnych pytań od użytkowników Walutomatu regularnie się powtarza. W związku z tym przygotowaliśmy poniższą listę odpowiedzi. Mamy nadzieję, że będzie ona szczególnie przydatna dla osób, które dopiero rozpoczynają wymianę walut za pośrednictwem Internetu.

Pytanie 1: Jakie są koszty korzystania z serwisu Walutomat?

Odpowiedź: Głównym kosztem korzystania z serwisu Walutomat jest prowizja za wymianę. Jej wysokość zależy od wymienianej kwoty. Stawka prowizji dla klientów, którzy przeprowadzają transakcje o wartości do 200 000 zł/m-c wynosi 0,2% (2 jednostki waluty za 1000 wymienionych jednostek). Po przekroczeniu wspomnianego limitu (200 000 zł/m-c) Walutomat pobiera od klienta niższą prowizję. Jej stawka po uwzględnieniu rabatu wynosi 0,15%, 0,1%, 0,08% lub 0,06%.

https://www.youtube.com/watch?v=nCOuH0XuwGA

Dodatkowe koszty wymiany za pośrednictwem serwisu Walutomat mogą być związane tylko z wypłatą środków. Kosztów zwrotnego przelewu na pewno nie poniosą osoby, które wypłaciły złotówki lub posiadają konto w jednym z współpracujących banków (Alior Bank, BZ WBK, ING Bank Śląski, Millennium Bank, Pekao S.A., PKO BP, T-Mobile Usługi Bankowe, Nordea Bank, Kredyt Bank, Deutsche Bank). Pozostali klienci za przelew zapłacą 4 zł, 5 zł lub 9 zł. Wszystkie koszty korzystania z serwisu Walutomat dokumentuje miesięczna faktura. Można ją pobrać i wydrukować po zalogowaniu do swojego konta.

-> Przeczytaj więcej o prowizji i kosztach przelewów w naszym poradniku >

ZWRÓĆ UWAGĘ: Prowizja za wymianę jest podstawowym kosztem korzystania z serwisu Walutomat. Dodatkowe opłaty mogą dotyczyć tylko zwrotnych przelewów na konto klienta.

Pytanie 2: Czy do wymiany walut za pośrednictwem Walutomatu będę potrzebował dodatkowego konta?

Odpowiedź: Osoby, które będą wymieniać walutę przez Internet, prócz konta prowadzonego w złotych powinny założyć dodatkowy rachunek walutowy. W tym kontekście warto pamiętać, że kwota wyrażona w obcej walucie po wpłaceniu na złotówkowe konto podlega automatycznej wymianie na PLN. Taką operację bank wykonuje z uwzględnieniem bankowego kursu. Zwykle jest on o wiele mniej korzystny niż stawki proponowane przez innych użytkowników Walutomatu. W związku z tym automatyczne przewalutowanie skutkuje dodatkowymi stratami.    

ZWRÓĆ UWAGĘ: Kwota, która trafiła na konto prowadzone w innej walucie, jest automatycznie wymieniana z uwzględnieniem niekorzystnego kursu bankowego.

Rachunki osobiste w walucie obcej są oferowane przez większość krajowych banków. Takie konta mogą być połączone z kartą debetową, która pozwala na realizowanie płatności bezgotówkowych w USD lub EUR. Warto wybrać rachunek, który nie obciąża swojego posiadacza miesięcznymi opłatami za prowadzenie. Ta kwestia jest szczególnie istotna dla osób, które zamierzają kupować kilka różnych walut (np. euro, dolara amerykańskiego oraz franka szwajcarskiego). Każda z walut powinna trafiać na konto prowadzone w tej samej jednostce pieniężnej. W przeciwnym razie bank dokona niekorzystnego przewalutowania (np. suma 1000 euro po wpłaceniu na konto rozliczane w dolarze zostanie automatycznie wymieniona).

-> Przeczytaj więcej o rachunkach walutowych w naszym poradniku >

Pytanie 3: Ile będzie trwał zakup waluty, która jest mi pilnie potrzebna?

Odpowiedź: W przypadku takiego serwisu jak Walutomat czas realizacji zlecenia zależy od decyzji klienta. Może on wykonać szybką transakcję po najkorzystniejszym kursie, który obecnie proponują inni użytkownicy serwisu. Alternatywne rozwiązanie polega na ustaleniu własnego kursu wymiany. W takim przypadku do automatycznej transakcji dojdzie, gdy inny użytkownik złoży zlecenie na taki sam kurs. Warto pamiętać, że ustalenie atrakcyjnego kursu znacznie przyspiesza wymianę.

Osoby planujące wymianę waluty powinny również wiedzieć, że wykonanie transakcji jest możliwe po wcześniejszym wpłaceniu odpowiedniej sumy. Przed przyjęciem zlecenia system informatyczny sprawdza wartość środków, które wpłacił klient. Takie zabezpieczenie gwarantuje, że obydwie strony posiadają kwotę potrzebną do wymiany.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Przed wymianą waluty użytkownik Walutomatu musi wpłacić potrzebne środki do swojego portfela. Wpłaconą sumę w każdej chwili można z powrotem przelać na swoje konto.

Pytanie 4: Dlaczego w trakcie rejestracji muszę podawać numer swojego telefonu komórkowego? Jak wykorzystacie tę informację?

Odpowiedź: Konieczność podawania numeru telefonu komórkowego w trakcie rejestracji wynika ze stosowanych zabezpieczeń. Klient Walutomatu przed każdym przelewem wpłaconych środków musi podać hasło, które w postaci SMS-a zostało wysłane na jego numer. Podobny system jednorazowych kodów, który zabezpiecza przed kradzieżą środków stosują również krajowe banki. Warto dodać, że numer telefonu, który podał klient Walutomatu (podobnie jak adres e-mail) nie jest wykorzystywany przez operatora serwisu do celów marketingowych (np. reklamowania oferty), chyba że użytkownik wyrazi taką zgodę.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Przed przelewem zgromadzonej sumy klient Walutomatu musi wpisać hasło wysłane w formie SMS-a. Takie rozwiązanie dodatkowo zabezpiecza jego środki.

Spółka Currency One jako właściciel serwisu Walutomat zgodnie z obowiązującymi przepisami przetwarza dane swoich klientów (w tym numery telefonów komórkowych). Bieżący nadzór nad tym aspektem działalności firmy prowadzi Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych (GIODO). Warto również dodać, że Currency One zgodnie ze swoją wewnętrzną polityką nie przekazuje danych klientów do innych przedsiębiorstw.  

Pytanie 5: Czy inna osoba może zasilić moje konto w Walutomacie?

Odpowiedź: Ze względu na kwestie bezpieczeństwa i prawno-proceduralnych Walutomat nie akceptuje wpłat od osób trzecich. Swój portfel walutowy może zasilić tylko użytkownik serwisu. Podobna zasada dotyczy wypłat na konto bankowe innej osoby.

 Warto również nadmienić, że Walutomat nie akceptuje wpłat:

  •  wykonywanych w oddziałach banków i Poczty Polskiej
  •  zleconych w banku posiadającym siedzibę poza granicami kraju
  •  wykonywanych w ramach przelewów natychmiastowych

 ZWRÓĆ UWAGĘ: Tylko użytkownik Walutomatu może zasilać swój portfel walutowy. Taka osoba powinna zlecić standardowy przelew za pośrednictwem systemu bankowości internetowej.

Zobacz także: Jak po raz pierwszy skorzystać z Walutomatu?


Przedstawione, w dystrybuowanych przez serwis raportach, poglądy, oceny i wnioski są wyrazem osobistych poglądów autorów i nie mają charakteru rekomendacji autora lub serwisu walutomat.pl do nabycia lub zbycia albo powstrzymania się od dokonania transakcji w odniesieniu do jakichkolwiek walut lub papierów wartościowych. Poglądy te jak i inne treści raportów nie stanowią „rekomendacji” lub „doradztwa” w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 o obrocie instrumentami finansowymi. Wyłączną odpowiedzialność za decyzje inwestycyjne, podjęte lub zaniechane na podstawie komentarza, raportu lub z wykorzystaniem wniosków w nim zawartych, ponosi inwestor. Autorzy serwisu są również właścicielem majątkowych praw autorskich do treści. Zabronione jest kopiowanie, przedrukowywanie, udostępnianie osobom trzecim i rozpowszechnianie treści w całości lub we fragmentach bez zgody autorów serwisu. Zgodę taką można uzyskać pisząc na adres kontakt@walutomat.pl.

Zobacz także